Jak přežít LH24

Jak přežít LH24

Co že to vlastně je LH24? Celý název závodu zní „24hodin na Lysé hoře“ a jde o extrémní zimní závod, jehož smyslem je během 24hodin co nejvícekrát vystoupat na Lysou Horu. Startuje se v Ostravici a pak se běží nahoru na Lysou a dolů na hotel Sepetná, kde je zázemí závodníků a občerstvovací stanice. Všechny další okruhy už potom startují na Sepetné. Každý si řídí odpočinek sám podle svých možností a aktuálního stavu. Jeden okruh má cca 12km a 800m převýšení. Nahoru se jde brutálními zkratkami lesem kolmo na vrstevnice a dolů se běží víceméně po turistických stezkách.

Já jsem se závodu v roce 2016 zúčastnila už potřetí, můj teď už manžel =)  Radim teprve poprvé. Nicméně díky radám byl schopen závod zaběhnout tak, jak ho zaběhl. Tehdy jsem dala 5 okruhů x 12km +2km od startu, takže nějakých 62km a 4100m výškových metrů a 31 pozice z celkem 91 žen, které se postavily na start závodu. Radim dal okruhů 8, takže nějakých 98km a 6500m výškových – to znamená 74.místo z celkem 457mužů. Možná si někteří řeknete „nic moc vzdálenost, to bych dal taky“, ale nutno podotknout, že celou dobu jdete ve velmi kluzkém terénu buď z kopce nebo do kopce a tudíž to pořád klouže. Dalším faktorem je, že se závod běží ve 2. polovině ledna a teplota na vrcholu Lysé Hory dosahuje až -20°C.

Mnozí z Vás tento závod dobře znají, mnozí si ho několikrát zkusili nebo o něm alespoň slyšeli. Tento článek má poskytnout cenné rady hlavně pro ty, co jdou třeba poprvé nebo prostě jenom ocení zkušenost „závodnice“, která má za sebou už 3 ročníky a v lednu 2017 se chystá na 4.ročník této akce.

Takže, abych to shrnula do několika bodů, tak byste měli:

  • mít aspoň něco natrénováno
  • být připraveni na povětrnostní podmínky
  • vybaveni různými pomůckami, které Vám to celé usnadní
  • hlídat příjem energie a pitný režim
  • před závodem být dostatečně odpočatí

Marta_lh24_2015

Co to znamená?

Mít aspoň něco natrénováno:

Aspoň něco znamená doslova „aspoň něco“, nejlépe co nejvíce pohybu v horách. Podle toho, „co“ máte natrénováno, se také bude odvíjet Váš výsledek. Jestli máte natrénováno vypít 5 piv během 60 minut, radši tam ani nechoďte. =D Jestli ale aspoň občas sportujete, tak minimálně jeden okruh ujdete. Věřte mi! Ujde to i starosta Ostravice, který má přes 2 metry a váhu si netroufám ani odhadovat, ale pod 100 kg to určitě nebude ;-). Doporučuji si nějakou dobu před závodem projít trasu a vyzkoušet si, za jak dlouho dáte jeden okruh, to si vynásobte koeficientem únavy a počasí (asi 1,2-2,0 podle kondice ) a můžete začít uvažovat o očekávaném výsledku. To znamená, že pokud to ujdete za 3 hodiny, tak průměrná doba na okruh včetně odpočinku bude 3,5-6 hodin a celkově máte šanci na 4-7 okruhů. Nicméně ani tento výpočet Vám nezaručí, že to přežijete ;-).  Hlavně nepřepalte začátek a pěkně pomalu – ještě bude dost času se sedřít – máte na to celých 24 hodin!

Být připraven na povětrnostní podmínky

Počítejte, že bude hoooodně zima!!! To znamená být oblečen sice teple, ale tak, aby Vám na startu byla strašná zima a nezpotili jste se do kopce tak, že na Vás pak to mokré oblečení zamrzne. A věřte mi, do kopce se určitě budete potit fest! Mě se osvědčilo hodně vrstev z funkčních materiálů, což je klasika, o které ví snad každý. Pak se mi osvědčil tunelový šátek z merino vlny, nejlépe dva; bunda nebo vesta s kapucí, ať si nahoře můžete zateplit hlavu, až bude nahoře foukat silný vítr (a on většinou opravdu fouká!) a kšiltovka proti sněhu, který Vám vítr bude zaručeně foukat do tváře a do očí. A nejdůležitější ze všeho jsou pořádné RUKAVICE. A doporučuji mít všechno nejlépe 2x, ať se můžete v případě potřeby převléct do suchého a nemusíte čekat 3 hodiny, než Vám to uschne.

Taky musíte myslet na to, že jakékoliv pití Vám zmrzne do půl hodiny od startu, takže buďto pořádně zateplit hadičku (což je většinou stejně k ničemu, mě první rok zamrzla po 10 minutách, bylo -15°C i dole v Ostravici) nebo se napít vždy na občerstvovačce a sebou si vzít jenom horký čaj, který Vám vydrží do Lukšince nezmrznout. Taky si vezměte pár drobáků do kapsy, nahoře jsou otevřené hospody i přes noc, takže v případě nouze si můžete udělat nahoře pauzu na jídlo a pití – pokud na to teda máte =). Není nic horšího než mít nahoře hlad a žízeň, cítit tu vůni česnečky a nemoct si ji dát, protože nemáte u sebe peníze. =/

Být vybaven různými pomůckami

Tady doporučuji přečíst si povinnou výbavu. Nevyplatí se šetřit na čelovce – noc je dlouhá a ze slabé čelovky bolí oči a taky snadno přehlédnete kámen v cestě a nabijete si nos 😉 Nejlépe pokud máte dvě, vyměňovat někde na trase baterky je nemožné – ruce máte zmrzlé během pár vteřin… A dostatek baterek na výměnu – v těch mrazech se vybíjí docela rychle!

V povinné výbavě jsou kovové nesmeky – ty moc nepoužívám. Koupila jsem si boty s hrotama a nedám na ně dopustit – nic se Vám nemotá, nic Vám nepadá z boty… Je to paráda… Jen na čistém ledě nedrží úplně 100%, ale dá se to přežít.

Taky je dobré mít u sebe osvědčené léky na bolest a na střevní problémy – nervozita a kombinace fyzické zátěže dokáže udělat svoje.

A dobré je i mít u sebe láhev s širokým hrdlem, do které si na Sepetné budete čepovat horký čaj.

Běžecký batoh pak už pokládám za samozřejmost.

Můžete si koupit i sněhové návleky, taky Vám to trochu pomůže, až Vám bude foukat na lýtka…

Jo a k nezaplacení jsou hůlky, hlavně do kopce.

Hlídat příjem energie a pitný režim

Jezte, pijte, jezte a pijte! Každou chvilku si něco dejte… Hroznový cukr Vás zachrání v krizi, energetické gely dodají energii, tatranka, margotka, čokoláda atd. Vás na chvilku zasytí… Při závodě máte OBROVSKÝ výdej energie, tak je třeba ho postupně a neustále doplňovat než bude pozdě, resp. než se složíte z dehydratace nebo vyčerpáním. Jednou jsem to spočítala a vyšlo mi, že při LH24 bych spálila tuším 26 kg jablek nebo 14 porcí vepřo knedlo zelo…. To samozřejmě nedáte, ale nemůžete být 24 hodin o jednom rohlíku a 0,5 l (zmrzlé) vody. Takže jezte, pijte, jezte a pijte. A pokud možno, tak jen osvědčené věci.

Před závodem být dostatečně odpočatí

Toto je stejně důležité jako předchozí body ne-li víc! Pokud na Vás něco leze nebo máte za sebou náročný týden nebo antibiotika nebo prohýřenou noc – dřív nebo později to zcela jistě poznáte – možná hned v prvním okruhu, možná až v tom třetím. Takže doporučuji minimálně na pátek před závodem dovolenou a prospat celý den 😉

Tohle je asi tak vše ode mě =)

Samozřejmě každý má „to svoje“, každý má rád k jídlu něco jiného, někdo má rád teplo a někdo to chodí nahatý (viz p. Čupa, i když loni vydržel nahatý jenom 2 kola a pak se taky oblékl), ale v tomto článku můžete najít spoustu mých zkušeností a napasovat si je na sebe a SVŮJ ZÁVOD….

A abych nezapomněla – pro vrcholové sportovce typu Zemaník, Najvert, Utinek, Causidis, Cypra aj. tento článek neplatí, Ti jedou na kosmickou energii, neodpočívají, nepřevlékají se, a přesto dokážou vyhrát! Pokud mezi Vámi někdo takový je, tak si moje rady ani nečtěte, ty jsou pro obyčejné smrtelníky. =D

Tak naviděnou na startu LH24 2017!!!

#85 Martina